Zavislost na internete ?

9. května 2011 v 21:39 | Lucerna |  > Moje myšlienky

Co to je byt zavisly? Nuz, poviete si preco nieco take vytahujem.. skratka ma to len tak napadlo :). Zda sa mi to ako velmi aktualna tema.
Kazdy clovek ma urcite zvyky, ktore maju zauzivane. Napriklad su to zakladne zivotne potreby a vela modernych, ci kulturnych vymozenosti. Co je to ale vlastne zavislost? Kedy je to zavislost?

CO a kedy je to zavislost.. slovo zavislost - z Wikipedie sa dozvieme ze :
Závislosť je v medicíne podľa definície Svetovej zdravotníckej organizácie choroba (teda nie len prejav slabého charakteru či vôle), a to choroba definovaná takto: duševný, prípadne aj telesný stav, ktorý je charakterizovaný prítomnosťou naliehavej túžby alebo nepremožiteľnej potreby opakovane a periodicky privádzať do svojho tela príslušnú látku.

Rysy závislosti

Prejavy závislosti na určitý predmet závislosti môžeme zhrnúť nasledovne[1]:
  • silná túžba a rastúca chuť po predmete závislosti
  • znížené sebaovládanie (súvisí počiatkom, ukončením alebo množstvom užívania predmetu závislosti)
  • zvyšovanie tolerancie voči predmetu závislosti a následné zvyšovanie dávok
  • možné abstinenčné príznaky po vysadení (psychické: podráždenosť, depresívnosť, agresivita, ale môžu sa vyskytnúť i silné telesné príznaky)
  • pokračovanie v užívaní škodlivej látky či v nebezpečnom správaní i napriek jasným dôkazom o škodlivosti
  • zanedbávanie povinností, rodiny, priateľov, koníčkov…

Delenie

Závislosti môžeme rozdeliť podľa predmetu závislosti na dve hlavné skupiny:
  • drogové závislosti
  • návykové konanie (závislosti na určitých činnostiach).

Návykové konanie môže byť mimoriadne rôznorodé, ako príklad spomedzi mnohých môžeme uviesť nasledujúce závislosti:

------------------------

Mna momentalne ako podla nadpisu mozete usudit zaujma zavislost na internete. Takze zhrnme si to, je to opakovana cinnost ktora v pripade jej vynechania ci nedostupnosti ovplivnuje nase spravanie, aj psychiku. Casto si to clovek nepripusti.
Ruku na strdce kazdy ma urcitu, zavislost navyk.. niekto ked si neumeje 3x denne zuby prepada zufalstvu, podobne pripady to su take ceresnicky.
Vsimnite si ze medzi najcastejsimi sa objavil internet. Poznate isto aj vy tu poznamku, ze kto neni na Facebooku ako keby nezil, co potom ten co nema net? Internet je uz u vedsiny populacie v modernych krajinach samozrejmost. Samozrejmost, ale uz aj zavislost a to u deti v rannom veku cca od 5rokov.
Dokazeme pri nom stravit cele hodiny, piseme si z kamaratmi, zbierame nove informacie z roznych oblasti. Neodpustim si poznamku ze aj dezinformacie a nepravdy.. Vraciam sa k teme :), hrame hry, pozerame filmi a mnozstvo podobnych veci, jednoducho pri nom stravime vela casu pri com si po vedsine nevsimneme, ci nepripustime ze by sme mohli byt na nom zavysly.

Ja som cez vykend na nete nebola, ok priznam sa ze koli tomu ze som si chcela nieco pozret overit som bola v sobotu na asi 10minut, ale dokazem vypnut na niekolko dni a byt bez netu. Po tyzdni uz by som mala nutkanie, tak som zavisla?
Ako to vydim ja - ano aj nie.
Ano, ked mam moznost, tak ju po vedsine vyuzijem, obcas si urobym par dni bez netu aby som sa presvedcila ze stoho z na nom nebudem nedostanem tik v oku. Ak by som na nom nebola dlksi cas, dajme tomu tyzden.. tak by som bola stoho nervozna, nevrla?
Nie, ak nemam moznost tak na to pozabudnem, ak by som nemala kde ist na net tak aj "po tyzdni" by som sa neblaznila, ale zmieril stym.
to hovorim ja.. xD co vravia rysy zavislosti
1. Silná túžba a rastúca chuť po predmete závislosti = ano, pokial mam k nemu pristup a je to po dlksej neaktivite, nie pokial ho nemam
2. znížené sebaovládanie (súvisí počiatkom, ukončením alebo množstvom užívania predmetu závislosti) = nebudem o tom mudrovat - ano
3. zvyšovanie tolerancie voči predmetu závislosti a následné zvyšovanie dávok = nie
4. možné abstinenčné príznaky po vysadení (psychické: podráždenosť, depresívnosť, agresivita, ale môžu sa vyskytnúť i silné telesné príznaky) = hmm, nj po dlksej dobe jednoznacne - ano
5. pokračovanie v užívaní škodlivej látky či v nebezpečnom správaní i napriek jasným dôkazom o škodlivosti - nie
6. zanedbávanie povinností, rodiny, priateľov, koníčkov… - obcas sa stane, zakze dam - ano

U mna previsilo ano.. :) a co vy, ako ste dopadli pri odpovediach :DD

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Veronika Dvořáková Veronika Dvořáková | Web | 9. května 2011 v 21:41 | Reagovat

Jsem závislá, ale to hodně lidí ;DD

2 Lucerna Lucerna | Web | 9. května 2011 v 21:51 | Reagovat

[1]: ano, nuz myslim si, ze keby sme si mali vybrat co na opusteny ostrov, tak by jednoznazne bodoval internet :D :D

3 Evil Evil | Web | 9. května 2011 v 22:26 | Reagovat

jsem závislá na internetu a na silný černý kávě.. drogy ani jiný ee mi nic neříká, ale i tohle je dost hustý skóré :D

4 Občan Občan | E-mail | Web | 10. května 2011 v 7:38 | Reagovat

Hezky ký rozvedená definice. U internetu je nejdůležitější ta možnost mít přístup k síti. Pokud ho člověk nemá tak netouží. A pokud se nevěnuje pouze jedné činnosti (hraní her nebo Fejsbůůůku) tak je závislost i trochu užitečná. Net je velkým zdrojem informací a poznání moderní doby. Takže bratři a sestry závisláci "Internet Forever!" :-D

5 Jarka Jarka | Web | 10. května 2011 v 9:36 | Reagovat

Internet a blogování mám moc ráda, ale když přemýšlím, co by mi opravdu chybělo, když by mi to někdo vzal, tak jsou to moje oblíbené křížovky a osmisměrky. Jsem velký odběratel všech časopisů s luštěním a je to fakt, můj velký koníček. :-P  :D

6 signoraa signoraa | Web | 10. května 2011 v 13:37 | Reagovat

Nevím, zda se v mém případě už dá mluvit o závislosti. Spíš bych to nazvala potřebou. Facebook nemám, i když všichni mí blízcí ho mají a stále mě přemlouvají, abych si svou stránku také vytvořila. Já si však myslím, že mi postačuje blog, kde už jsem se docela dost "odkopala". Ovšem, než jsem blogovat začala, trvalo mi to téměř rok, než jsem udělala první krok. Na netu jsem podle ročních dob. V zimě denně, na jaře už občas vynechám a v létě, když odjedu na jih, nemusím tři týdny vidět počítač, noviny ani televizi. Internet využívám navíc pro získávání informací, správcuju dvě třídy na Spolužácích a mám tři emailové adresy. Internet ke svému životu potřebuju i v práci.
Jediné co mě ale opravdu moc mrzí, je můj věk. Kdybych byla mladší... ale už takhle mi v práci kolegové říkají hacker. :-D

7 Beatricia Beatricia | Web | 10. května 2011 v 14:47 | Reagovat

Já jsem na netu a hlavně na blogu šíleně závislá. Když je nějaká, i krátká, porucha, tak mám abstinenční příznaky a zkazí mi to hrozně náladu. Nemohu bez PC a blogu prostě existovat. ;-)

8 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 10. května 2011 v 15:17 | Reagovat

[3]: vivat kofejnomania!

9 Caddy Caddy | Web | 10. května 2011 v 17:27 | Reagovat

Myslím, že to mám hodně podobné jako ty :-) Když mám možnost, využiji jí, ale běžně jezdím na dvoutýdenní tábory a na těch internet vůbec není.

10 Vysmátá Vysmátá | Web | 10. května 2011 v 18:06 | Reagovat

Já jsem maximální závislák. Bez internetu bych asi nežila :-D No dobře, žila, ale asi dost nudně :D

11 Quileutte Quileutte | Web | 10. května 2011 v 18:39 | Reagovat

krásna myšlienka...ja som závislák na veľa vecí.. :D

12 Marťa Marťa | Web | 10. května 2011 v 19:27 | Reagovat

Radši bych šla ven jenže .. my jsme všichni na FB!!!

13 Lucerna Lucerna | Web | 10. května 2011 v 21:30 | Reagovat

[3]: kafe a internet je dost, naco to prehanat :-P :-D
[4]: na facebooku su mizerne hry.. :D ja si myslim, ze aj ked neni pristup po dlksej dobe pokial nie je clovek inym zaujaty dokaze chytat tik v oku ak nemoze ist na net.. chybaju mu tie informacie ?! :D
[5]: tak to by ma nenapadlo, ale asi ja to mam podobne z kreslenim ako ty z krizovkami :-)
[6]: teraz pri studiu na skolach je potrebne mat pristup k internetu.. bere sa to ako samozrejmost 8-O tym ze nemas Facebook o nic neprichadzas, ja osobne tam zajdem iba obcas.. :-D
[7]: aj ja som si uz na blogovanie zvikla :-D ked blog nefunguje tak ma to tiez vytaca :D
[8]: vivat!! x-)
[9]: nj ked to nejde tak to nejde :)
[10]: uz si ani ja neviem bez neho zivot predstavit.. bez neho som stratena :-D
[11]: noo, aj ja mam vela zauzivanych vzorcov ktore rada dodrziavam, tak ok som ciastocne zavisla na kafe, uplne na cokolade, mobile, kresleni aj slnecnom dni :-D :-D  
[12]: vsak to! mladez je tam doslova prispendlena :D

14 sajj-rpg sajj-rpg | E-mail | Web | 11. května 2011 v 17:09 | Reagovat
15 iva221 iva221 | Web | 11. května 2011 v 19:55 | Reagovat

Lucerničko, myslím, že závislá nejsem, ale když jsme na chaloupce, kde internet nemám, tak se přiznám, že se mi za pár dní začne po netu stýskat.

16 Labanda © Labanda © | Web | 12. května 2011 v 6:58 | Reagovat

já závyslá jsem a ani jsem to číst nemusela ;-) :-)

17 Janinka Janinka | Web | 12. května 2011 v 14:12 | Reagovat

Já jsem závislá spíše na notebooku, než na internetu, ale to je skoro to samé, čučím do toho tak jako tak :D.

18 Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri | Web | 12. května 2011 v 17:40 | Reagovat

Mám rádo takovéto rozbory.
A ještě raději mám psychiatra pana Nešpora, který je nešporně vynikající doktor i člověk a jeho široký úsměv nemizí z tváře i za vážných tézí o závislostech. Dle něj neexistuje hlad po a závislost na internetu, ale hlad po informacích. Zcela s ním souhlasím.
Lidstvo chce stále víc a víc vědět a internet je nepředstavitelně ohromný zdroj - teď si vezmi, že ho postavíš před obyčejného člověka a on se to chce neustále všechno naučit! :-D Já třeba pozoruji, že po informacích prahnu. I když se to nezdá, myslím, že zjistíš to samé. Internet jako takový špatní není, ale závislost na informacích je pomalu se rýsující psychologický pojem nezměrného nebezpečí. A číhá, až vyskočí - v Americe už diagnostikují případy kdy si matka v domácnosti při dopravní zácpě vytrhala polovinu účesu proto, že nevěděla, kvůli čemu zácpa vznikla, kolik bylo obětí a jaká je vyčíslená škoda - nefungovalo jí připojení na wi-fi.

19 Victoria Victoria | Web | 13. května 2011 v 19:23 | Reagovat

Profesionálně napsaný článek:) mám pocit, jak kdybych byla někde na přednášce..hodně pravdy, možná nic nového jsem se nedozvěděla, ale alespoň jsem slyšela nějaký pokrokový názor:)

20 Labanda © Labanda © | Web | 13. května 2011 v 21:03 | Reagovat

ahojky zlatko už mám ten článek s prosbou o hlásek pro Lukyho zase jde o hitparádu ale s jinou a krásnou písní ;-) děkuji najdeš odkaz u mě aj jak hlasovat a kuju moc, to jen abys nehledala jak jsme si písaly před tím ;-) :-)

21 Vendy Vendy | Web | 14. května 2011 v 16:47 | Reagovat

Podle všech příznaků jsem závislák od kořínků vlasů po špičky prstů u nohou.
Ano, když přijdu z práce, musím zapnout počítač. Ano, musím rozjet internet. Ano, jsem stále tolerantnější ke svému nejnovějšímu koníčku. Ano, když jsem jinde, přemýšlím nad blogem (nad blogy). A nedovedu si představit počítač odstavený několik dní...
Co by se stalo, kdyby mi exl počítač, nechci ani vědět. Ale po pravdě by se nestalo nic víc, než že bych byla silně naštvaná, zuřila nad dalším výdajem na opravu (jako by toho nebylo dost) a konečně bych si dočetla ten stoh knížek, co se mi vrší u betlinky na zemi. (Betlinka rovná se postel) :-D
Myslím, že by mi internet hodně chyběl (a docela to chytlo Malé Chlupaté Stvoření - asi ten hlad po informacích a v případě blogu i hlad po komentářích, odezvách, názorech ostatních)
Ale to jsem se zase rozkecala, Luci, dáváš tu zajímavá témata a já se pak neudržím. ;-)  :-)

22 Beatricia Beatricia | Web | 14. května 2011 v 18:57 | Reagovat

Zlati, moc ti děkuji za milý vtipný komentář. Příroda volá po vláze, tak jsem musela zasáhnout. Příští týden bude pořád pršet. Tak jsem rozhodla. :-D  :-D  :-D  :-D

23 Lucerna Lucerna | Web | 14. května 2011 v 21:22 | Reagovat

[15]: to je isto z nudy, alebo tym ze ti mi na blogu chybame :-) :D
[16]:[20]: to je ale reakcia :D jasne, hlasla som ;-)
[17]: mas pravdu, aj ja to tak nejak mam :-D mam peknu zbierku filmov, fotiek obrazkov.. nothebook je moja oblubena hracka ;-) :-D
[18]: nuz aj zavislost po informaciach je zavislost, smutne je ze casto su to uplne nepodstatne informacie, ktore neprospeju k lepsiemu zivotu jednotlivca ani spolocnosti.. :-x
ja nemam nic, proti informaciam.. len mi vadi ze deti namesto toho aby sli von a naberali vitamin D, tak sedia za pc a nicia si chrbticu 8-O :-D
[19]: nuz to bola, snad len taka pripomienka pre nas zavislych, aby sme vedeli, priznali si, ci obmedzili svoje hobby?!! :-D
[21]: tak to mas 200% zavislost :D priznam sa ze aj mne to chyba, ked nemam cas si popozerat blogy a ziskat mnou pozadovane informacie :-) ale na druhu stranu nechcem presedet svoju mladost, z dlheho sedenia boli chrbat, tuhnu svaly, pozor na to! :D
noo, sem tam ma nieco napadne inspiruje.. som rada ak to je pre vas zaujmave i ked nie nove :-D mna zas tesia a velmi zaujmaju vase nazory :-D
[22]: Spravne, ja nemam nic proti.. :-D len nabuduce daj zas slniecko :-D ;-)

24 ratuska ratuska | Web | 15. května 2011 v 14:53 | Reagovat

Musím říct, že bez netu si už život nedovedu představit. Tedy normální život v civilizaci, kdy hlavní starostí je škola a práce. Když se na čtrnáct dní uchýlím do lesů na tábor, po netu se mi nestýská, necítím žádné abstinenční příznaky, naopak jsem bez něj free :-D.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama